Forum

Białe tło na zdjęciach

Obserwuj wątek
bebak

bebak

18 wpisów
bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

Mam problem ze zdjęciami. Za każdym razem kiedy fotografuję potrawy na białym tle, nie wychodzi ono idealnie białe, tylko zawsze szare lub lekko niebieskawe. Można to zobaczyć np. w moim ostatnim przepisie: http://szkodnikowo.blox.pl/2012/09/Zupa-dyniowa-z-nuta-kokosa.html. Wydaje mi się, że balans bieli ustawiam poprawnie, ale może się mylę. Jak sprawić, żeby białe tło było naprawdę białe?

gosiaa_9
gosiaa_9
około 4 lata temu cytuj

Ja zawsze robię zdjęcie na zewnątrz lub bardzo blisko okna - to raz
A dwa wybieram najlepsze zdjęcie i poprawiam balans bieli, kontrast... itp zapomocą photoshopa i programlu lightroom.
Pozdrawiam!

bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

Też robię zdjęcia przy oknie, z drugiej strony doświetlam blendą. Balans bieli ustawiam zazwyczaj na "chmury" lub "cień". Podciągam biel w lightroomie prawie do granicy prześwietlenia zdjęcia, a i tak tło idealnie białe nie wychodzi :(. Nie wiem co robię źle.

mager
mager
około 4 lata temu cytuj

Widocznie nie za dobrze ustawiasz balans bieli. Jeśli masz możliwość to rób zdjęcia w RAW (zamiast w jpg) i wtedy idealnie dopasujesz balans bieli - podczas obróbki.

bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

mager robię zdjęcia w RAW :P I niestety niezależnie od tego jak ustawię balans bieli w lightroomie, tło nigdy nie jest idealnie białe. Dopiero podciągnięcie suwaka whites do ok. 90 powoduje wybielenie, ale powstają wtedy straszne "przepały". Czekam na dalsze wskazówki.

Pafka
Pafka
około 4 lata temu cytuj

na szybko bo się zbieramy na giełdę staroci :-)

we wskazanych zdjęciach dwie rzeczy odpowiadają za biel tła:
a) balans bieli - na szybko ustawiłem przez kliknięcie próbnikiem w tło balans - wg mnie jest poprawa

b) ekspozycja - zdjęcia na białym tle podobnie jak zdjęcia ludzi na śniegu są "trudne" dla automatyki aparatu - aparat "patrzy" na scenę i stara się poprawnie naświetlić wszystko i jasne tło i obiekt - w rezultacie tło jest szarawe (efekt szarego śniegu) a i główny obiekt jakiś taki ciemny :-(
jak temu zaradzić? - są dwie drogi:
- skorygowanie ekspozycji (albo poprzez korekcję na plus) albo poprzez pomiar światła na obiekt główny (Wtedy dla aparatu on jest ważny a tło wychodzi trochę
prześwietlone i jasne)
- druga opcja to doświetlenie obiektu (lampą albo blendą)

poniżej zdjęcie z poprawionym w LR balansem bieli (i tylko balansem bieli):

a drugie z dodatkowy poprawioną jasnością na 'krzywych':

tak sobie jeszcze myślę, że przyczyną może być nieskalibrowany monitor w komputerze...
wieczorem będę miał więcej czasu na dyskusję

Pafka
Pafka
około 4 lata temu cytuj

aaa... jak możesz to udostępnij jedno zdjęcie w RAW
poszukaj tez opcji ustawienia "custom WB" - polega to na tym, że robisz zdjęcie białej (szarej) kartki na pełny kadr w świetle które cię interesuje a potem wskazujesz je jako "wzór bieli"... i kolejne zdjęcia w danym świetle nie potrzebują korekty :-)

bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

Pafka dziękuję za podpowiedzi, na pewno spróbuję skorzystać z Twoich rad przy następnych zdjęciach. Plik RAW mogę Ci wysłać na maila, bo nie mam swojego serwera, na którym mogłabym go zamieścić.
Jak chodzi o monitor, to nie mam pojęcia czy jest skalibrowany. Najczęściej korzystam z laptopa, w którym nie ustawiałam nic od nowości, a już kilka lat ma.

Te przeróbki zdjęć, które wkleiłeś, nie do końca oddają efekt jaki chciałabym uzyskać. W pierwszym tło nadal jest szarawe, a w drugim coś dziwnego stało się z wzorkami na talerzu. Zrobiły się jakieś takie przerysowane, podobnie jak łyżka.
Moim ideałem są zdjęcia w stylu bloga bite delite. Tam często tło jest tak białe, że potrawa wydaje się wklejona w środek strony. Taki efekt chciałabym uzyskać.

Pafka
Pafka
około 4 lata temu cytuj

hej!
O kalibracji monitora już pisałem tutaj - metoda amatorska ;-)

Odnośnie wklejonych przeze mnie zdjęć - edytowałem 'małe jpegi' pobrane z Twojego bloga - siłą rzeczy pojawiły się tzw. 'pikselozy' :-(

Wracając jednak do tematu pytania - zdjęcia 'zwieszone' w białym tle często są robione jako fotki do ulotek reklamowych, do banków zdjęć itp - przedstawiają tylko obiekt główny, dają się 'wkleić' w inną scenerię itp. (mnie osobiście taki styl nie odpowiada za bardzo).
Aby poprawnie naświetlać (dobierać ekspozycje) takie sceny trzeba odrobinę zrozumieć jak działa automatyka aparatu.
Aparat stara się "przeanalizować" scenę, sprawdza jakiej jasności elementy zabierają jaki procent kadru, na jakie fragmenty ustawiona jest ostrość itd... tak sobie aparat myśli, myśli i na koniec podejmuje decyzję będącą kompromisem pomiędzy miejscami ekstra jasnymi i super ciemnymi... W większości wypadku efekt jest zadawalający... ale przypadek obiektu na jasnym tle to jest ekstremalny wariant (ale o tym już wiesz, bo masz z tym problemy). Aparat chcąc pogodzić wszystko niedoświetla całości... biel jest szara, obiekt jest nie dość jasny... ogólnie kicha :-(

Jak sobie z tym radzić?
1. w pierwszej kolejności można aparatowi "powiedzieć", że dla nas ważny jest obiekt główny a nie tło... wtedy nie idziemy na kompromis - wskazujemy automatyce aparatu który fragment ma być naświetlony poprawnie. Służy do tego zmiana trybu pomiaru światła - najczęściej domyślnie jest to tryb matrycowy (z całego kadru)... do takiej sceny idealny jest pomiar punktowy (z wskazanego miejsca) - (trzeba poszukać w instrukcji aparatu jak go włączyć... często amatorskie aparaty go nie mają - wtedy można się ratować pomiarem centralnym ważonym (w takim pomiarze środek kadru ma największe znaczenie).
Pewnie to nie był łatwy fragment - ale ta materia czytana a nie praktykowana nie jest łatwa :-( dalej mam nadzieję będzie ciut łatwiej :-)
1b. jeśli Twój aparat mierzy światło (punktowe lub centralne) tylko środkowym punktem konieczne będzie zapamiętanie pomiaru i przekadrowanie (analogicznie jak przy ustawianiu ostrości) - ustawia się "celownik" na obiekt, naciska gwiazdkę (lub inny przycisk odpowiadający za pamięć ekspozycji) - aparat mierzy światło, zapamiętuje i potem można ustawić już właściwy kadr, ustawić ostrość i zrobić zdjęcie.

2. Ta metoda kiedyś wydawała mi się trudniejsza (ale to było w czasach klisz i braku podglądu zdjęcia i histogramu zaraz po zrobieniu zdjęcia) - w dobie cyfrówek jest wg mnie prostsza od metody 1. Mianowicie po zrobieniu zdjęcia włączamy podgląd fotki i jej histogramu. Jeśli tło nie jest dość jasne lub obiekt główny jest za ciemny - wprowadzamy korektę ekspozycji na +. Większość aparatów daje też podgląd prześwietlenia - jeśli nie jest ono na głównym obiekcie ignorujemy je doprowadzając histogram "do prawej strony" (tutaj pisałem o histogramie)
W ten sposób pomimo, ze aparat mierzy "swój uśredniony kadr" my go zmuszamy do wpuszczenia większej ilości światła.

Jak znajdę chwilę to zrobię kilka poglądowych zdjęć - akurat jest słońce.
Ciebie też zachęcam do wypróbowania powyższych metod. Po pierwsze odszukaj gdzie masz w aparacie korektę ekspozycji i czy masz inne metody pomiaru światła (wiem, że masz i jedno i drugie w swoim nikonie D5100 - AE-L to blokada ekspozycja, koło spustu masz +/- do korekty). Potem zrób zdjęcie z pomiarem punktowym pod słońce - użyj jakiegoś modela z rodziny lub przyrody :-)

sailor
sailor
około 4 lata temu cytuj
:
a drugie z dodatkowy poprawioną jasnością na 'krzywych':

nadal szaro .. ciezko poprawiac malego jpga ale da sie:

:
tak sobie jeszcze myślę, że przyczyną może być nieskalibrowany monitor w komputerze...

bardzo malo osob ma monitor odpowiednio skalibrowany do miejsca w ktorym pracuje i do zmienajcego sie w ciagu dnia oswietlenia. i jest to z reguly duzy problem.

BaBka
BaBka
około 4 lata temu cytuj

Ja robię tylko w jpg (jaki aparat takie możliwości;)) i głównie na białym tle zrobionym z kartki od flipcharta:)
Balans bieli ustawiam ręcznie, ale i tak tło dodatkowo rozjaśniam w lajcie. Używając Adjustment brush i opcji show selected mask zaznaczam obszar, który chcę rozjaśnić (tło) odznaczam selected mask i rozjaśniam suwaczkami- czasami trzeba coś poprawić bo np. nie dokładnie się zaznaczy obszar- daje jednak radę ;)
Jak mi jakaś dobra dusza wskaże sposób dodawania zdjęć to wrzucę swoją wersję;)
Sailor- twój talerz i zupa przy okazji rozjaśniania tła całkiem zmieniły kolory...

bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

Pafka rzeczywiście miałam ustawiony w aparacie matrycowy pomiar światła :). Teraz już będę wiedziała, że przy bieli muszę go przestawić na punktowy. Niestety w weekend nie miałam okazji robić zdjęć kulinarnych, bo świętowaliśmy urodziny córeczki i nie było czasu na nic. Mam nadzieję poćwiczyć jutro rano, przed pracą. Jak mi się uda coś pstryknąć, wstawię do oceny ;).
Sailor dzięki za pomoc, ale Twoja wersja zmieniła kolor dyni z pomarańczowego na żółty...

bebak
bebak
około 4 lata temu cytuj

BaBkachętnie zobaczę też Twoją wersję, tylko nie jestem pewna jak wrzucić zdjęcia na forum, bo jeszcze tego nie robiłam. Chyba musisz zapisać fotkę na jakimś zewnętrznym serwerze a tutaj kliknąć w ikonę obrazka i wstawić link do zdjęcia.

BaBka
BaBka
około 4 lata temu cytuj

BaBka
BaBka
około 4 lata temu cytuj

https://www.dropbox.com/s/8y08ewgzax5ylxk/s-.jpg

Pafka
Pafka
około 4 lata temu cytuj
BaBka: https://www.dropbox.com/s/8y08ewgzax5ylxk/s-.jpg

klikasz obrazek ikonki obok łańcucha i tam wklejasz linka :-)

wyszło jak z reklamy ptasiego mleczka :-) :-)

BaBka
BaBka
około 4 lata temu cytuj

Pafkaaa! Tak zrobiłam i wyszedł mały kwadracik a nie fota;(

Pafka
Pafka
około 4 lata temu cytuj

Ewa podesłała mi zdjęcie w RAW(12MB) - możecie je pobrać i spróbować swoich sił w 'wywoływaniu' :-) (mam na to jej zgodę)
Gdyby ktoś podczas tych operacji zgłodniał i nabrał ochoty na zupę dyniową z nutą kokosa odsyłam po przepis do niej, na bloga :-)

Wracając do tematu - postaram się przedstawić mój sposób na obróbkę zdjęcia w programie Lightroom (LR) ze szczególnym akcentem na to pożądane przez Bebak 'białe tło' :-)

1. Krok pierwszy to import do LR - pomijam opis w razie czego pytajcie co i jak.

2. Podstawowa sprawa to krytyczne spojrzenie na własne zdjęcie (trudne zadanie - tu akurat proste, bo zdjęcie nie jest nasze :-) )

co tutaj widać?
- po pierwsze warto spojrzeć na histogram - widać, ze nie ma pełnej rozpiętości, w szczególności z prawej jest "wolne" miejsce co oznacza, że zdjęcie jest niedoświetlone. Widać to zresztą gołym okiem na zdjęciu (jest buro-szare - natomiast poleganie tylko na gołym oku jest zawodne bo można mieć choćby monitor ściemniony).
Jeden główny wniosek - na histogram trzeba było popatrzeć zaraz po zrobieniu zdjęcia w aparacie i powtórzyć ujęcie z korekcją ekspozycji na plus.
- drugie co się rzuca w oczy to kolory... u mnie na monitorze wpadają w niebieski... winny jest balans bieli - albo źle ustawiony, albo automat sobie nie poradził - tak czy owak to też wymaga skorygowania
- kolejne uwagi nie związane z tematem postu - przesunąłbym łyżeczkę odrobinę w prawo i do góry... może cały talerz w prawo - ale nie będziemy się rozwodzić nad wizją artystyczną ale stroną techniczną - od strony technicznej widać, że przesłona jest f/1.8 - oznacza to maksymalny otwór przesłony tego obiektywu... lepiej go unikać - obiektywy maksymalnie otwarte mają gorsze parametry (ostrość, kontrast, kolory) - domknięcie do 2.8 nie zaszkodzi głębi ostrości a poprawia z reguły zauważalnie jakość.

3. korekta ekspozycji i balansu bieli
Poprawiamy szybkim ruchem WB (balans bieli) - klawisz W uruchamia pipetę i wskazujemy kolor biały/szary... fachowo trzeba by było wskazać na wzornik ja opieram się na tym, że tło ma być białe wiec zakładam, że było białe - tutaj działamy amatorsko i na oko - klikamy w różne białe miejsca aż nas efekt zadowoli :-) Mój efekt klikania dał temp 9700/tint 7.

Nie była zrobiona korekta ekspozycji podczas robienia zdjęcia - można ją zrobić teraz. Służy do tego suwak "exposure". Ciągniemy go w prawo obserwując histogram (a nie zdjęcie!) tak aby dosunąć go do prawej. Ja dałem +1,7 można też skorygować 'ciemne' obszary 'rozciągając histogram' w lewo - suwakiem 'Black' - ja dałem +11
Dwa powyższe ustawienia miałyby mały sens gdyby zdjęcie nie było zrobione w RAW :-(

poniżej efekt tych działań:

całość jest dość mocno jasna, że się tak wyrażę... ;-)
Idziemy do sekcji ToneCurve w LR - tam będzie można skorygować poszczególne poziomy jasności podciągając je lub obniżając...

spójrzcie, że pod wykresikiem TonecCurve są takie małe suwaczki - one decydują jakim zakresem reguluje highlights, lights, darks i shadows - przesunąłem je trochę w prawo, bo wykres ten wskazuje, że zdjęcie ma dużo jasnych miejsc (ten wykres to taki trochę inny histogram).

4. Ustawienia końcowe.
Na koniec pozostaje kosmetyka. Można było od niej też zacząć - czyli wyostrzenie, nasycenie, kontrast itp...
Ja zrobiłem to tak:
Sharpening - +120
Saturation - +7
Contrast - +29
ja jeszcze z przyzwyczajenia daję Clarity i Vibrance na ok. +15

i poniżej można zobaczyć efekt końcowy:

Macie plik źródłowy, ścieżkę dojścia - popróbujcie.
Z przyjemnością też poznam podejście innych do korekcji zdjęcia - sailor? (ale nie edycji - nie mam zdrowia do photoshopa i malowania po zdjęciach :-( )

Zaloguj się, aby odpowiedzieć